رصد بازار جهانی ورق فولادی در هفته جاری

توسط سید احمد شفاپور

11 بهمن 1396

2 دقیقه

تقویت بازار ورق سیاه کشور چین

قیمت ورق سیاه در بازار داخلی کشور چین طی هفته جاری ثابت باقی مانده است و علت این امر کاهش میزان فعالیت خرید در بازار داخلی این کشور عنوان شده است. این امر در بازار صادراتی این کشور نیز مشاهده شده است به طوری که گزارشات رسیده از بازار صادراتی این کشور نشان دهنده ثبات و آرامش در بازار ورق فولادی صادراتی این کشور بوده است.

نوسانات قیمت ورق سیاه بازار داخلی

قیمت ورق سیاه در بازار داخلی شرق چین به میزان ۴۱۳۰-۴۰۹۰ یوان (۶۵۴-۶۴۷ دلار) به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزران ۱۰ یوان به ازای هر تن افزایش یافته است. در بازار شمال چین نیز قیمت ورق سیاه این کشور به میزان ۳۹۷۰-۳۹۴۰ یوان به ازای هر تن اعلام گردیده است که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی ثابت باقی مانده است.

در حالی حاضر گزارشات رسیده حاکی از ثبات قیمت این محصول در اکثر مبادی می باشد. چنانچه این روند ادامه یابد ممکن است شاهد روند نزولی قیمت این محصول طی روزهای آتی باشیم. تقاضای ضعیف برای خرید ورق سیاه در شمال کشور چین سبب ثبات بیشتر در قیمت های لحظه ای بازار گردیده است و پیش بینی را برای آینده این بازار مشکل ساخته است.

نوسانات قیمت ورق سیاه بازار صادراتی

ارزیابی متال بولتن از قیمت ورق سیاه در بازار صادراتی کشور چین به میزان ۵۷۸ دلار به ازای هر تن بوده که نسبت به شاخص قبلی اعلام شده در بازار صادراتی این کشور به میزان ۱ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. بازار صادراتی ورق سیاه این کشور در روز گذشته در آرامش بوده است و فعالان بازار بر این عقیده بودند که قیمت پیشنهادی این محصول باید به میزان ۵۸۰ دلار به ازای هر تن پیشنهاد شود ولی تقاضای چندانی برای خرید این محصول در بازار صادراتی این کشور مشاهده نگردید.

برخی از پیش بینی ها حاکی از این است که پیشنهادات قیمت ورق سیاه در این بازار طی روزهای گذشته با قیمت بالاتری انجام خواهد شد و این امر برخلاف کاهش میزان تقاضا در این کشور می باشد. بیشتر معاملات صورت گرفته برای ورق سیاه به قیمت ۳۹۶۴ تومان بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۲ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.

افزایش قیمت ورق سیاه وارداتی ویتنام برخلاف ثبات میزان تقاضا

قیمت ورق سیاه وارداتی به ویتنام طی هفته گذشته مجددا افزایش یافته است که علت این امر افزایش میزان تقاضا برای خرید این محصول عنوان شده است. ارزیابی متال بولتن از قیمت ورق سیاه وارداتی به جنوب شرقی آسیا که عمدتا براساس محموله های وارد شده از کشور چین به ویتنام می باشد به میزان ۵۹۳-۵۸۵ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۵-۳ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.

اخیرا معامله ای در این کشور صورت گرفته است که قیمت ورق سیاه پیشنهادی در این معامله به میزان ۵۹۳ دلار به ازای هر تن گزارش شده است در حالی که یکی دیگر از کارخانجات این کشور قیمت محصول تولیدی خود را به میزان ۵۸۵ دلار به ازای هر تن گزارش کرده است. هم چنین به گفته منابع خبری مصرف کنندگان نهایی قیمت این محصول را در مناقصات خود به میزان ۵۸۵-۵۸۰ دلار به ازای هر تن به ازای هر تن اعلام کرده اند که نسبت به قیمت اعلام شده توسط کارخانجات کم تر می باشد.

کاهش میزان تقاضا

به همین دلیل در حال حاضر میزان تقاضا برای این محصول کاهش یافته است زیرا خریداران عقیده دارند که قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان بسیار بالا می باشد و فعالیت خرید خود را کاهش داده اند. هم چنین اکثر خریداران در حال حاضر به دلیل موجودی بالای انبارهای خود نیازی به خرید نداشته و میزان فعالیت خرید در این کشور کاهش یافته است.

محموله های کارخانجات بزرگ چین نیز برای ورق سیاه به میزان ۵۹۵-۵۸۵ دلار به ازای هر تن پیشنهاد شده است. با این حال در حال حاضر میزان تقاضا برای خرید این محصول کاهش یافته است. هم چنین برخی از کارخانجات نیز قیمت این محصول را به میزان بالاتر از ۶۴۰ دلار به ازای هر تن پیشنهاد داده اند. هم چنین ارزیابی ها از شاخص قیمت ورق سیاه کشور چین به میزان ۵۷۷ دلار به ازای هر تن گزارش شده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر