ورق در بازار ایران

توسط سید احمد شفاپور

15 بهمن 1396

1 دقیقه
جهش در بازار مقاطع

🔶ورق در بازار ایران
قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در انزلی 27700 ریال بود و تا آخر هفته به 27500 ریال رسید واردات این کالا با نرخ 560 یورو هر تن سی اف آر بنادر ایران به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست به همین دلیل حجم واردات دی ماه با نزدیک 18 هزار تن کاهش نسبت به آذر ماه به 66200 تن رسید. رقیب ایرانی با قیمت حدود 200 تومان ارزانتر بازار را از دست واردات گرفته است. ورق های گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه بطور متوسط از 26270 ریال به 26227 ریال کاهش یافت انتظار میرفت با بالا رفتن قیمت فروش مبارکه در بورس ، قیمت بازار هم بالا برود که این چنین نشد مبارکه که توان صادراتی اش به شدت محدود شده مجبور است برای بالا بردن سود قیمت را در بازار داخلی بالا ببرد. از انجا که عرضه های مبارکه بیشتر فروش به سرویس سنترهای خودش می باشد برایش بسیار ساده است که با قیمت بازی کند، استدلال اینکه نگاه و رقابت با بازار خارجی است به دلایل زیادی مردود است مهم تر از همه اینکه فولاد مبارکه کارخانه مادر است و باید فروش هایش به نوعی همراه با سوبسید به کارخانه های پائین دستی باشد که مبارکه درست برعکس عمل می کند.

ورق های گرم محصول کاویان و اکسین با افزایش قیمت روبرو بود محصول کاویان تقریباً در حال نایاب شدن است میانگین قیمت روز شنبه 23750 ریال بود ولی تا آخر هفته به 24950 ریال رسید اکسین هم با مشکل عرضه روبروست به همین علت قیمت محصولات اکسین از 25500 به 25880 ریال رسید ظاهراً تیم هائی قوی در فکر کمک به کارخانه اکسین هستند ولی این کارخانه نیاز به صادرات دارد می توان گروههائی از خارج را تشویق به سرمایه گذاری برای عرضه اسلب و صادرات ورق نمود ولی اطمینان خاطر نیست عده ای که اسلب های صادراتی را خریداری کرده اند و در آن کارخانه تبدیل به ورق نموده اند در حال حاضر با مشکل روبرو هستند .

ورق سرد بازار آرامی را پشت سر گذاشت به علت سرما و رکود تقاضای این کالا محدود شد . میانگین قیمت سایز 0.40 تا 2.5 میلیمتر روز شنبه 32368 ریال بود ولی آخر هفته به 32105 ریال رسید به نظر نمی رسد بهبودی برای بازار این کالا باشد. واردات که ماه آبان به 50327 تن رسیده بود به 35168 تن در دی ماه رسیده و احتمالاً در ماه جاری محدودتر خواهد بود. عرضه های محصولات مبارکه از طرف بعضی کارخانه ها به بازار برای ضخامت های 0.70 تا 1.5 میلیمتر همچنان ادامه دارد و همین امر روی بازار این کالا تاثیر می گذارد .

ورق گالوانیزه با ثبات همراه بود و بازار آن همچنان با تساوی عرضه و تقاضا روبروست که طبعاً شکنندگی آن بالاست ولی به علت افزایش قیمت روی روند قیمتی این کالا صعودی خواهد بود.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر