تاثیر اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار در بازار شمش

توسط khezridev

16 دی 1397

1 دقیقه
تاثیر اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار در بازار شمش

تأثیرات اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار در بازار شمش

 

زمان زیادی از نارضایتی فعالان حوزه معدن و فولاد می‌گذرد، بسیاری از مجموعه‌ها از اتاق بازرگانی تا انجمن فولاد دست‌به‌دست هم دادند تا مشکلات را بررسی کنند و راهکارهایی را هم برای اجرایی شدن تقدیم وزیر جدید کردند که درنهایت هفته گذشته با اصلاحیه‌هایی از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت طی یک بخش‌نامه جدید برای بازگرداندن رونق به این بازار ابلاغ شد که در ادامه اثرات آن در هفته گذشته بررسی خواهد شد.

 

در ابتدای دی‌ماه بود که رکود بازار، فشارهای زیادی را برای تغییرات به وزارت صمت وارد کرد. محدودیت خرید در بورس کالا و موانع صادراتی از نکاتی بود که بیشتر موردانتقاد قرار گرفت. در این شرایط در روزهای ابتدایی ماه شاهد کاهش قیمت شمش بودیم که همیشه اثر مستقیم خود را بر آهن اسفنجی هم داشته و درنهایت آهن اسفنجی دو هفته در بورس خریدار نداشت، درهرحال روند نزولی قیمت شمش و رکود بازار میلگرد باعث شد تا به تصمیمات جدید و اجرایی شدن آن سرعت ببخشند. چراکه تأثیر تحریم‌ها هم در حال نمود بیشتر هستند و کارخانه‌ها برای ادامه حیات و تولید نیازمند اجازه صادراتی بودند که این سنگ‌اندازی‌ها برای صادرات قطعاً کار به‌جایی نمی‌برد دولت این تدابیر را برای کنترل و کاهش قیمت انجام داده بود ولی فی‌الواقع مشکل حوزه معدن، قیمت نبود. مشکل کمبود تقاضای داخلی است که به‌واسطه رکود ساخت‌وساز و نبود پروژه‌های عمرانی کاهش جدی داشته پس نباید صادرات را هم متوقف کرد چون تعطیلی کارخانه‌ها را در پی دارد.

 

نهایتاً بازار در هفته گذشته تکان‌هایی را به‌واسطه بخشنامه وزارت صمت که به دنبال جلسه کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد تهیه‌شده بود، در خود دید.

 

طبق بخشنامه جدید، عرضه و تقاضای میلگرد و تیرآهن، تعیین‌کننده قیمت شمش است که قطعاً به شرایط بازار شمش کمک خواهد کرد بعلاوه اینکه صادرات هم با در نظر گرفتن تأمین بازار داخل آزاد اعلام شد. البته این اقدام کمی دیر انجام‌شده و نباید انتظار معجزه داشته باشیم. تنها پیشنهادی که می‌توان در این شرایط داد برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای افزایش صادرات است. به‌هرحال اصلاحات بازار را بهتر خواهد کرد و انتظار می‌رود قیمت شمش هفته آینده روند صعودی داشته باشد

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر