تداوم سیگنال های منفی در بازار قوطی پروفیل

توسط سید احمد شفاپور

11 بهمن 1396

2 دقیقه

کاهش فعالیت در بازار قوطی پروفیل

طی روزهای اخیر سیگنال های منفی بسیاری در بازار آهن آلات ایران پدیدار شده است که از جمله آن ها می توان به افزایش نرخ دلار طی هفته گذشته و نیز بارش برف در روزهای جاری اشاره کرد. این وضعیت بر بازار قوطی پروفیل و هم چنین قیمت این محصولات از جمله قیمت پروفیل تاثیرگذار می باشد. بازار این محصولات طی روزهای اخیر بیشتر تحت تاثیر سیگنال های منفی قرار گرفته است.

در هفته گذشته مشاهده کردیم که نرخ دلار روند نزولی را طی کرده است به طوری که این روند بر بازار آهن آلات و قیمت پروفیل در بازار داخلی تاثیر زیادی داشته است. در هفته جاری نیز بارش برف شدت این سیگنال های منفی را افزایش داده و سبب بروز مشکلات بیشتر در بازار این محصولات گشته است. بارش برف در اکثر مناطق سبب مسدود شدن جاده ها گردیده و حمل و نقل را با مشکل مواجه کرده است.

همان طور که می دانیم بازار فولاد بیش از تمامی بازارها تحت تاثیر حمل و نقل می باشد و مشکلات جاده ای بر بازار این محصولات تاثیر شدیدی دارد. این مشکلات سبب شده است که میزان معاملات صورت گرفته در بازار شدیدا کاهش یابد و این امر سبب ثبات قیمت پروفیل در بازار گشته است.

هم چنین برخی مبادی نیز به کاهش قیمت های خود مشغول شده اند و یا با ارائه تخفیف به جذب مشتری پرداخته اند. با توجه به معاملات صورت گرفته در بازار نمی توان قیمت قطعی برای این محصول پیش بینی کرد. بنابراین پیش بینی برای بازار قوطی پروفیل طی روزهای آتی و روزهای پایانی هفته جاری ثبات در این بازار و یا کاهش قیمت پروفیل و قوطی در بازار داخلی می باشد.

تغییر روند قیمت پروفیل طی روزهای اخیر

بنابراین سیگنال های منفی در بازار تاثیر شدیدی بر روند بازار گذاشته است. قیمت های متفاوتی در بازار این محصولات مشاهده گردیده است و برخی از مبادی قیمت های ثابتی را اعلام کرده اند و برخی دیگر روند کاهشی قیمت پروفیل تولیدی خود را پیش گرفته اند. بنابراین این روند نشان می دهد که بازار آماده ورود به روند کاهشی و افت قیمت ها طی روزهای آتی را دارد و باید منتظر این روند طی روزهای آتی باشیم.

در بازار برخی از محصولات نیز روند افزایشی مشاهده گردیده است. برای مثال بازار قراضه روند افزایشی را در پیش گرفته است که بر بازار شمش نیز تاثیرگذار بوده است. روند صعودی شمش ممکن است طی روزهای آتی یک سیگنال مثبت برای بازار آهن آلات باشد ولی در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار داشت و نمی توان گفت که قیمت پروفیل طی روزهای آتی در چه مسیری قرار خواهد گرفت.

با این حال اکثر پیش بینی ها برای هفته آینده بازار آهن آلات روند صعودی و افزایش قیمت ها در این بازار می باشد. در حال حاضر افزایش نرخ شمش را می توان سیگنال مثبتی برای بازار آهن آلات دانست که ممکن است طی هفته آینده سبب بهبود قیمت این محصولات از جمله قیمت پروفیل گردد. این در حالی است که ممکن است هفته آینده نیز میزان تقاضا هم چنان کم بوده و این روند سبب کاهش قیمت شمش و سایر محصولات فولادی گردد.

نوسانات بازار بورس

کاهش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا جدی تر بوده به طوری که برای مثال ورق فولاد مبارکه کم تر قیمت های پایه این محصول بوده است. در حال حاضر میزان عرضه نسبت به تقاضا بیشتر بوده و اکثر تولیدکنندگان ناچار به کاهش قیمت ها و یا ارائه تخفیف هایی بوده اند. در حال حاضر میل به کاهش قیمت ها در بازار این محصولات شدیدا مشاهده می شود و به همین دلیل نمی توان پیس بینی دقیقی نسبت به آینده بازار داشت.

در حال حاضر میل به کاهش قیمت ها فراگیر شده است و می توان گفت که طی هفته آینده باید در انتظار روند کاهشی برای این محصولات باشیم. اقدام جدید فولاد مبارکه برای کاهش قیمت ها در بازار بورس نیز به تنهایی می تواند تاثیر زیادی بر کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل طی روزهای آتی داشته باشد.

در حال حاضر میزان عرضه و تولید کارخانجات نسبت به میزان تقاضا افزایش شدیدی داشته است و کارخانجات بایستی در صدد رفع این مشکلات برآیند. باید منتظر باشیم و ببینیم بازار طی هفته آینده چه روندی را در پیش خواهد گرفت و قیمت ها به چه سمتی پیش خواهد رفت.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر