تفاوت در تولید پروفیل ها و کاربردهای آن

توسط خانم خطیبی

17 شهریور 1399

5 دقیقه
قیمت پروفیل صنعتی

پروفیل یکی از انواع آهن آلات است که در ساخت در ،پنجره و لوله استفاده میشود، خریدار برای خرید هر محصول نیاز است آگاهی کامل درمورد تفاوت انواع پروفیل و کاربردهای آن داشته باشد.

کاربردهای پروفیل:

– پروفیل‌های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمینهای محصور شده و نرده پیاده روها و خیابانها بکار می روند.

– پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند این پروفیل ها که در مقاطع مربع از ۶۰*۶۰ میلی متر تا ۲۷۰*۲۷۰ میلی متر و در مقطع مستطیل از ۴۰*۱۰۰ میلی متر تا ۱۳۵*۳۰۰ میلی متر ساخته می شوند و ضخامت آنها از ۵/۲ تا ۸ میلی متر می باشند می توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمانها بکار روند. همچنین اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.

– از پروفیلهای قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می شود.

– از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.

– پروفیل هایی که به صورت Z تهیه می شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.

– پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند. پروفیل نبشی از بال ۲۰ تا ۵۰ میلی متر و پروفیل های ناودانی ۱۰، ۱۲، ۱۸ در این دسته از محصولات قرار می گیرند. از پروفیل های نبشی می توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی نظیر در کرکره ای مغازه ها بکار می روند.

انواع روش‌های تولید پروفیل

پس از آشنایی با انواع پروفیل می‌خواهیم بدانیم که این پروفیل‌ها با استفاده از چه روش‌هایی تولید می‌شوند که این روش‌ها به شرح زیر هستند

  • پروفیل نورد گرم:
    از نورد گرم شمش فولادی ساخته می شود که از انواع آن , لوله , قوطی , ( شکل معمولی ) , ( شکل بال پهن ) , ناودانی , سپری , تسمه ورق , میلگرد
  • پروفیل نورد سرد:
    از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خم کردن و پرس ایجاد می شود. از پروفیل های نورد سرد فقط در کارهای سبک ساختمانی استفاده می شود.مانند : لاپه ها, ناودانی, تیرهای تکیه گاهی سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان

کی از مولفه هایی که از آن برای شناخت پروفیل ها استفاده می کنند، ضخامت یا گوشت آن می باشد. قوطی هایی که ضخامت آن ها در بازه 0/6 تا 1/5 می باشد، اصطلاحا سبک بوده و مبلی نامیده می شوند. قوطی های 2 تا 3 میل ساختمانی و 4 میل به بالا صنعتی می باشد .

میزان وزن هر قوطی به ضخامت آن وابسته می باشد و هرچه ضخامت آن بیشتر باشد، وزن آن بالاتر است. پروفیل ها مولفه دیگری به نام ابعاد نیز دارند که کوچک ترین ابعاد آن ها 10*10 میلیمتر و بیشترین آن 500*500 میلیمتر است.

کابرد قوطی پروفیل ها اغلب در ساخت درب و پنجره های آهنی می باشد. انواع پروفیل ها با سطح مقطع مستطیل برای ساخت نرده راه پله ها استفاده می شود و از قوطی های مربع برای پایه های صندلی و یا برای پوشش سقف ها استفاده می شود .

قیمت قوطی پروفیل ها با تاثیرپذیری از قیمت آهن آلات دچار نوسان می شود که یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول نرخ سنگ آهن روز دنیا می باشد ؛ از دیگر عوامل تاثیر گذار بر لیست قیمت پروفیل ها در بازار می توان به قیمت نفت و یا حمل و نقل آن ها اشاره نمود. اگرچه قیمت پروفیل ها در مقایسه با قیمت آهن آلات دیگر کمتر دچار نوسان می شود و روند آرام تری را در بازار طی می کند.

از جمله کارخانه های داخلی تولید کننده قوطی پروفیل می توان به کارخانه جهان پروفیل، پروفیل تهران شرق، پروفیل صدرا و پروفیل صابری اشاره نمود که همگی تحت استاندارد های موجود داخلی محصولاتشان را به خط تولید می رسانند .

 

انواع دسته بندی اصلی قوطی پروفیل   :

پروفیل ها به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

 

قوطی پروفیل ساختمانی :

پروفیل های ساختمانی به دلیل وزن سبک کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارند. در مناطقی که شرایط جوی و آب و هوایی مختلفی دارد و رطوبت هوا موجب خوردگی و فرسایش اعضای فولادی در ساختمان می شود استفاده و کاربرد قوطی پروفیل باعث جلوگیری از آثار مخرب مذکور در ساختمان می شود. پروفیل ساختمانی انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  • پروفیل های نورد گرم
  • پروفیل های نورد سرد

 

از شمش فولادی برای تولید انواع قوطی پروفیل که به صورت نورد گرم ساخته می شود و شکل آن به صورت قوطی می باشد. پروفیل نورد سرد که از شکل دادن ورق های فولادی ساخته و تولید می شوند. نوع مرکب پروفیل نیز از ترکیب پروفیل نورد گرم و پروفیل نورد سرد ساخته و تولید می شود .

 پروفیل چگونه تولید می شود

عمده کاری که کارخانجات تولید لوله و پروفیل انجام می دهند، تبدیل کلاف (ورقه) فولادی به محصول نهایی در ابعاد و شکل های مختلف است. در واقع می توان فرایند تولید پروفیل را به سه مرحله ی اصلی تقسیم کرد :

– مواد اولیه
– برش دادن کلاف ها و تبدیل آن ها به نوار
– تولید لوله و پروفیل

مواد اولیه قوطی و پروفیل

در خصوص منبع تامین مواد اولیه در ایران باید گفت که قسمت عمده ی این مواد از سوی فولاد مبارکه و بخش دیگری نیز از کشورهای آسیای میانه، کشور های اروپایی و اروپای شرقی، و برزیل تامین می شود.

در خصوص ویژگی های مواد اولیه نیز باید گفت این مواد باید از نظر ترکیب شیمیایی و به دنبال آن خواص مکانیکی ایده آلی را دارا بوده و به گونه ای باشند که هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مشکلی را ایجاد نکنند.

ورق فولادی که قرار است مصرف شود باید مطابق با یکی استانداردهای ST37.2 ، JIS G 3131 یا G3132 باشد. طبق این استانداردها ورق فولادی باید از نظر ترکیب شیمیایی دارای سیلیس 0.35، کربن 0.1تا0.3، گوگرد 0.04، فسفر 0.04 و منگنز0.5 باشد مگر در موارد خاص
پس از آنکه مواد اولیه مورد نظر، از نظر استانداردهای مذکور مورد تایید واقع شد آن را وزن کرده و با توجه به مشخصات ابعادی و مصرف مورد نظر، آن را در قسمت های مختلف آن هم برای ورود به فرایند تولید انبار می کنند.

 

 تولید کنندگان قوطی پروفیل :

کارخانجات فراوانی در زمینه تولید انواع قوطی پروفیل در ایران فعالیت دارند. برخی از مهمترین تولید کنندگان قوطی پروفیل عبارتند از:

  • کارخانه فولاد کیان پرشیا
  • کارخانجات نورد یاران‌
  • کارخانه فولاد مهرگان
  • کارخانه جهان پروفیل پارس
  • صنایع فولاد هیربد زرندیه
  • صنایع به فلز سپاهان اصفهان

پروفیل های سبک و سنگین

پروفیل ها مقاطعی چهارگوش هستند که بصورت آهن واستیل و آلمینیوم بکار می روند. پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی می باشد که در ضخامت های متفاوتی تولید می شود.

یکی از مولفه هایی که از آن برای شناخت پروفیل ها استفاده می کنند، ضخامت یا گوشت آن می باشد.

قوطی هایی که ضخامت آن ها در بازه 0/6 تا 1/5 می باشد، اصطلاحا سبک بوده و مبلی نامیده می شوند. قوطی های 2 تا 3 میل ساختمانی و 4 میل به بالا صنعتی می باشد

میزان وزن هر قوطی به ضخامت آن وابسته می باشد و هرچه ضخامت آن بیشتر باشد، وزن آن بالاتر است.

پروفیل ها مولفه دیگری به نام ابعاد نیز دارند که کوچک ترین ابعاد آن ها 10*10 میلیمتر و بیشترین آن500*500 میلیمتر است.

کابرد قوطی پروفیل ها اغلب در ساخت درب و پنجره های آهنی می باشد. انواع پروفیل ها با سطح مقطع مستطیل برای ساخت نرده  راه پله ها استفاده می شود و از قوطی های مربع برای پایه های صندلی و یا برای پوشش سقف ها استفاده می شود

قیمت قوطی پروفیل ها با تاثیرپذیری از قیمت آهن آلات دچار نوسان می شود که یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول نرخ سنگ آهن روز دنیا می باشد.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر لیست قیمت پروفیل ها در بازار می توان به قیمت نفت و یا حمل و نقل آن ها اشاره نمود. اگرچه قیمت پروفیل ها در مقایسه با قیمت آهن آلات دیگر کمتر دچار نوسان می شود و روند آرام تری را در بازار طی می کند.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر