سرکشی معکوس ؛ این بار از فولاد!

توسط سید احمد شفاپور

30 بهمن 1396

1 دقیقه

🔷 سرکشی معکوس ؛ این بار از فولاد!

🔶 عقب‌نشینی قیمت دلار در روزهای اخیر تأثیرات مختلفی بر بازارهای کالایی بر جای گذاشته است. در بازار فولاد شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها برای تحویل از کارخانه بودیم ولی این کاهش نرخ آن‌چنان که باید و شاید در بازار داخلی و برای تحویل از انبار ثبت نشد.

با توجه به کاهش قیمت شمش و بارندگی‌های جدید و یک روز تعطیل در اواسط هفته احتمال تداوم افت قیمت فولاد با محوریت واحدهای توزیعی وجود دارد یعنی کاهش نرخ از کارخانه به کاهش قیمت‌ها از بازار آزاد نیز سرایت خواهد کرد. این شرایط نشان دهنده واقعیت‌های زیرپوستی بازار فولاد است که با ضعف تقاضای مؤثر خودنمایی می‌کند…

➖ تابوشکنی فولادی‌ها
کاهش قیمت دلار و عقب‌گرد تقاضا و همچنین کاهش بهای شمش همگی دست به دست هم دادند تا کاهش قیمت فولاد نه تنها تجربه شود بلکه روندی بسیار شدید را تجربه کرد که می‌توان از آن به عنوان تابوشکنی در بازار فولاد یاد کرد. به صورت دقیق‌تر واقعیت‌های بازار فولاد هم‌اکنون به صورت عریان عیان شده و شاید چیزی زیرپوست بازار باقی نمانده باشد. این وضعیت نشان می‌دهد که نه تقاضای پایان سال به بازار وارد شده و نه میل به رکوردشکنی‌های قیمتی در بستر معاملات دیده شده و نه بازار با تغییر جهت‌هایی جدی همراه شده است. این وضعیت کلی را باید چهره واقعی بازار فولاد دانست آن هم در وضعیتی که یک روز تعطیلی در اواسط هفته جاری وجود داشته و با فرض برخی بارش‌ها در کشور ، چندان هم نمی‌توان به دورنمای بازار خوش‌بین بود. از سوی دیگر تحرک دلار در بازار داخلی به شدت تضعیف شده و این عقب‌گرد قیمتی مهمترین حامی بازار فولاد را به یک داده منفی بدل ساخته است. این شرایط اجازه بهبود بازار را نداده و تا زمانی‌که قیمت دلار به یک کف قیمتی معنی نرسد این شرایط ادامه خواهد داشت. کف سازی اولیه قیمت دلار اولین اهرم برای بهبود بازار فولاد خواهد بود و تا زمانی که این ابهام وجود دارد نمی‌توان به تغییر فاز بازار خوش بین بود…..

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر