شیب تورم به سمت کدام بازارها خواهد رفت؟

توسط سید احمد شفاپور

7 آذر 1397

1 دقیقه

شیب تورم به سمت کدام بازارها خواهد رفت؟

مرحله هماهنگ سازی شیب تورم

همان طور که در یک ماه اخیر توضیح داده ایم اثر افزایش ۳ تا ۴ برابری نرخ ارز در تابستان امسال با سرعت فراوان در حال انتقال به سایر بخش هایی است که از نمودار تورم عقب مانده اند. افزایش نرخ ارز در تابستان امسال اثر دفعی در برخی بازارها مثل طلا خودرو و آهن آلات و لوازم خانگی که ارتباط تنگاتنگ با دلار داشتند گذاشته است. به گفته منابع خبری حالا وارد مرحله ای شده ایم که کالاهایی که از نمودار افزایشی جا مانده اند خود را با نرخ ارز تطبیق می دهند به عبارتی در یک سال آینده کلیه کالاها و خدماتی که شامل ارز دولتی نمی شوند افزایش ۳ الی ۴ برابری نسبت به فروردین امسال خواهند داشت. به عنوان مثال و طبق محاسبات اگر یک کیلو حبوبات در فروردین ۹۷ هزار تومان قیمت داشته در فرودین ۹۸ قیمتی بین ۳ تا ۴ هزار تومان خواهد داشت. (البته کالاهای اساسی شامل ارز دولتی مستثنی هستند).

اگر میانگین تورم نقطه ای ۳ تا چهار ماه آینده را ۳۵ درصد در نظر بگیریم یعنی در طی هر سه ماه قیمت اقلام خوراکی ۲ برابر می شود تا خود را به منحنی تورم نزدیک کند. البته طبق محاسبات در طی دو ماه آینده نمودار تورم نقطه به نقطه باید شاهد شیب کمتری باشد. اکنون این افزایش به وضوح در بخش مواد غذایی قابل رویت است و به مرور به بخش بخش خدمات و حقوق منتقل خواهد شد.

شیب تورم در بازار آهن آلات

طبق تخمین و با توجه به آمار تقریبی؛ تولید آهن آلات ایران در سال جاری حدود ۴ برابر مصارف داخلی است. پس امید به افزایش سطح تقاضا و یا افزایش قیمت آهن آلات با توجه به وضعیت مبهم و بغرنج صادرات در کوتاه مدت با توجه به شرایط موجود بعید است. اما در دراز مدت در صورت ادامه شرایط فعلی و عقب ماندن قیمت آهن از شیب تورم و با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تولید ، وضعیت برای تولید کننده و توزیع کننده به مراتب سخت تر خواهد شد.

در چند ماه پیش رو شاهد کاهش شیب منحنی تورم نقطه به نقطه خواهیم بود. با از نفس افتادن بازارها وارد یک دوره فاز سنگین رکود خواهیم شد. ظاهرا با شرایط پیش رو سمت و سوی تصمیمات دولت ، هدایت مجدد نقدینگی به سمت بانک ها و آغاز یک دور جدید تسلسل باطل است.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر