قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر در انزلی روز شنبه ۲۷۶۰ تومان بود

توسط سید احمد شفاپور

10 مهر 1396

1 دقیقه

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر در انزلی روز شنبه ۲۷۶۰ تومان بود در حالی که عرض ۱.۲۵ متر در قیمت ۲۷۰۰ تومان پیشنهاد می شد. قیمت تا آخر هفته برای عرض ۱.۲۵ تقریبا ثابت ماند ولی عرض یک متر به ۲۷۲۰ تومان رسید. در هفته گذشته پیشنهاد فروش ورق گیلان و نورد لوله اهواز در بازار بود در حالی که تقاضا محدود بود. اتفاقی که در هفته قبل در بورس افتاد قابل توجه بود. اول آنکه مبارکه ورق گرم گروه B را نسبت به عرضه ۲۰/۰۶/۹۶ با کیلویی نزدیک به ۶۰ تومان بالاتر پیشنهاد داد. کلا ۶۵ هزار تن تقاضا بود که ۲۵ هزار تن عرضه شد و در پایه ۲۴۷۰۱ ریال فروخته شد که همان افزایش قیمت را نسبت به ۲۰/۰۶/۹۶ داشت. اشکالی که ما به مصوبه شورای رقابت گرفته بودیم دقیقا به دو ماه نرسیده آشکار شد.

📌۱- چه تضمینی هست که مبارکه به مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت پایبند باشد در حالی که این شرکت تولید کننده انحصاری است.

📌۲- چه تضمینی وجود دارد که مبارکه همه تقاضا را پوشش دهد در حالی که مغایر با سیاست های عرضه کننده انحصاری است.

📌این دو سوال ما بود که دوستان به آن ایراد گرفتند ولی پاسخ منطقی نداشت تا امروز که شاهد هستیم علی رغم رکود بازار، مبارکه همان سیاست را دنبال می کند و به صراحت مسئولان آن می گویند قیمت در بورس کالا کشف می شود و ربطی به فوب دریای سیاه ندارد. در واقع به طور غیر مستقیم مصوبه را زیر سوال بردند و مستقیما هم سیاست خودشان را دنبال کردند. البته این مطلب جای تعجب ندارد. یکی از مولفه های اقتصاد دولتی این است که همه می گویند در یک مسیر هستیم ولی هر کس راه خودش را می رود.

📌در هر حال این رفتار باعث افزایش قیمت ورق گرم مبارکه در بازار شد در حالی که تا یکشنبه همه ورق ها با روند نزولی روبرو بودند از دوشنبه تا آخر هفته بطورمتوسط قیمت ۴۰ تومان هر کیلو بالا رفت.

📌ورق های گرم محصول اکسین در هفته گذشته با افت و خیز روبرو بود. بازار این کالاها بسیار راکد است به همین دلیل قیمت روز دوشنبه به طور متوسط به زیر ۲۳۰۰ تومان هر کیلو رسید ولی از سه شنبه به بعد دوباره به ۲۳۱۰ تومان برگشت. به طور کلی روند تقاضای این کالا ضعیف است به همین دلیل امیدی به بهبود قیمت نیست مگر این که کارخانه حجم صادرات خود را وسعت بخشد. ورق های کاویان ضخامت های زیر ۲۰ میلیمتر با محدودیت عرضه روبرو بود و قیمت نمی دادند. برای ضخامت های زیر ۲۰ میلیمتر هم قیمت تا ۱۵ تومان کاهش داشت و از ۲۳۱۵ تومان به ۲۳۰۰ تومان هر کیلو رسید.

📌ورق سرد با بازار باثباتی روبرو بود. قیمت ها تغییر نداشت و فروشنده ها در بازار بیشتر بودند تا خریدار ها. گفته می شود حجم سفارش خودروسازها کاهش یافته و قطعه ساز ها با تقاضای کمتری در بازار هستند.

📌ورق گالوانیزه همچنان آرام بود. موجودی انواع ورق در بازار هست و تقاضا نیز همچنان محدود می باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر