چگونگی درست اجرا نبشی کشی ساختمان

توسط خانم خطیبی

22 فروردین 1400

6 دقیقه
اجرای نبشی کشی ساختمان

 

همانطور که می دانیم دیوارها قسمت های آسیب پذیر ساختمان در برابر زلزله،سیل و … هستند که مهندسین ناظر باید راهکارهایی جهت پایدارسازی و دوام دیوارها ارائه دهند

نبشی کشی ساختمان از روش های جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان هست در این روش نیروهایی وارد شده به ساختمان و دیوارهای آن به واسطه نبشی ها به زمین منتقل شود و پایداری دیوارهای سازه به طرز قابل توجهی حفظ میشود

به همین جهت توجه به ظوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه درست اجرا بسیار مهم است

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم

1– مراحل اجرای نبشی کشی ساختمان در نما

2-نحوه ی اجرای نبشی کشی دیوار ساختمان

3- وال پست چیست و تفاوت آن با نبشی کشی

4-نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان

مراحل  اجرای نبشی کشی ساختمان درنما

انتخاب نوع پروفیل : در انتخاب کردن نوع پروفیل باید به نوع نمای ساختمان توجه شود. برای مثال یک ساختمان که نمای سنگ دارد، زیرسازی مخصوص به خودش را دارد که متفاوت از ساختمان با نمای آجری است

مرحله بعدی نبشی‌کشی نما ساختمان، تهیه نقشه آن است. در این گام باید ابعاد پروفیل‌های مورد استفاده با توجه به طرح نمای ساختمان، برجستگی‌های مدنظر، محل جوش‌ها و اتصالات و نیاز به میلگرد مشخص گردند

گام بعدی اجرای نهایی است که در این مرحله زیر سازی نما صورت می گیرد. جنس پروفیلی که برای زیر سازی استفاده می کنیم به نوع طراحی نما و جنس ساختاری نما بستگی دارد. با این اوصاف پروفیل نبشی کشی از مهم ترین پروفیل ها در ساختمان سازی به حساب می آید.

آن‌چه تا اینجا مطرح شد، تنها اصول کاربردی این روش در ساخت نمای ساختمان است که البته خرده‌کاری‌ها و ریزه‌کاری‌های زیادی در نمای ساختمان باید  توسط مجری نما رعایت بشود. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ضدزنگ در پروفیل‌های آهنی، استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی، توجه به استحکام اتصالات، تراز زیرسازی نما و… اشاره کرد

شاسی‌کشی یکی از مراحل اجرایی نمای ساختمان است که باعث ایجاد سطحی صاف می‌شود. نحوه اجرای این عملیات به نوع مصالح مورد استفاده در نازک‌کاری نمای ساختمان بستگی داشته و با توجه به طرح معماری مورد نظر، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های نما را می‌توان با استفاده از شاسی‌کشی فولادی ایجاد کرد

برای اجرای زیرسازی نما، ابتدا مصالح مورد استفاده را تعیین می شود. برای مثال در شاسی‌کشی نماهای سنگی و سیمانی، از پروفیل نبشی و میلگرد با روکش‌های رابیتس استفاده می‌شود. پس از این مرحله با توجه به جزئیات اجرایی سازه و با برداشت دقیق از شرایط موجود، نقشه مورد نیاز تهیه می‌شود. سپس با توجه به نقشه‌های اجرایی و به کمک ریسمان‌کشی، تراز و میزان پیش‌آمدگی‌های زیرسازی، پیاده‌سازی می‌شود.
پس از این مرحله، در صورت بتنی بودن سازه و عدم وجود پلیت در نمای سازه، باید پلیت‌های مورد نیاز را به وسیله بولت‌های مخصصوص روی بتن نما محکم کرد تا بتوان دستک‌های اولیه شاسی‌کشی را به آن‌ها جوش داد.

با تکمیل شدن خط افقی و تراز مورد نیاز جهت شاسی‌کشی، نبشی‌های افقی و عمودی را با توجه به نقشه اجرایی، نصب و جوشکاری می‌کنند و پس از آن در صورت نیاز به نصب توری رابیتس، زیرسازی آن که اغلب به کمک میلگرد انجام می‌شود، اجرا شده و توری‌های رابیتس را توسط سیم‌های مفتولی گالوانیزه به آن شاسی‌کشی خواهند بست.

نحوه ی اجرای نبشی کشی دیوار ساختمان

نبشی ها درسایز های 6 و 12 متری در بازار عرضه می شوند که نبشی 6 متری کاربرد بیشتری در پروژه های ساختمانی داردکه در بالا بردن مقاومت دیوار های آجری و سفالی نقش مهمی دارد

در دیوار های آجری از این جهت که دیوار ها با بقیه ی اجزای سازه یکپارچه باشند قبل از بتن ریزی  صفحات فلزی و یا پلیت ها  را جایگذاری می کنند و به وسیله جوش آنها را متصل می کنند تا به دیوار جانبی ،ستون و سقف متصل شوند.

روش دیگری نیز وجود دارد از تفنگ های مخصوص برای میخ کوب و یا تسمه در اتصال نبشی به ستون استفاده می گردد که تمام این جزئیات در داخل دیوارو جهت اتصال نبشی به میلگردها انجام می پذیرد.

در این حالت میلگرد های عرضی به میلگرد طولی ، و میلگردهای طولی به نبشی ها جوش داده می شود.

حال بتن ریزی و دیوار چینی آغاز می گردد که با انجام این عملیات خطر ریزش دیوار کنترل می شود که البته به میزان فشاری که توسط زلزله منتقل مشود بستگی دارد اما استفاده از نبشی میتواند فشار را تا حد زیادی مهار کند

لازم به ذکر است کلیه ی این عملیات باید توسط مهندس ناظر و مهندس اجرای ساختمان تحت نظر گرفته شود

جهت خرید نبشی شکفته مشهد با قیمت مناسب به سایت مشهد فولاد توس مراجه فرمایید

وال پست چیست و تفاوت آن با نبشی کشی ساختمان

وال پست که معمولا از نبشی ساخته می شود همانند یک ساپورت عمودی یا افقی در دیوار عمل می نماید. وظیفه اصلی وال پست توزیع صحیح نیروهای وارد بر دیوار می باشد. نیروهایی از قبیل نیروهای ناشی از وزش باد و همچنین نیروی وارده بر دیوار بر اثر زلزله. وال پست توزیع نیروها را به نحوی انجام می دهدکه نیروها مستقیم بر ستون های اصلی ساختمان وارد گردد و دیوار در امان بماند.

در واقع وال پست باعث می گردد دیوار ساختمان در مقابل نیروهای وارده به صورت یکپارچه عمل کند. برای ساخت وال پست از نبشی آهنی استفاده می نمایند.

نبشی آهنی به عنوان یکی از پروفیل های ساختمانی که برای ساخت فریم ها و قابل ها قابلیت مناسبی دارد بهترین گزینه برای ساخت وال پست به حساب می آید.

البته در ساخت وال پست از قوطی و  پروفیل ساختمانی نیز بهره می گیرند ولی به دلیل اینکه وال پست ها به شکل قاب ساخته می شوند کاربرد نبشی در وال پست بیشتر و معروف تر می باشد.

نبشی‌کشی از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای اجرای وال پست در ساختمان محسوب میشود.

پروفیل نبشی به دو صورت افقی و عمودی در داخل دیوارها قرار می‌دهند و از طریق‌های مختلف به ستون و دیوار، سقف و کف متصل می‌کنندنبشی های قائم در ساختمان های فلزی از روی تیر طبقه پایین به پایین تیر طبقه بالا از طریق جوش متصل می شوند. نبشی افقی نیز در اسکلت دیوار قرار می گیرند و فشار های وارد شده بر دیوار را به زمین منتقل می کنند.

نکات مهم در اجرای نبشی کشی ساختمان

آیین نامه 2800 ایران از جمله مهم ترین آیین نامه های ساختمانی می باشد که مهندسین عمران با آن سر و کار دارند. دلیل اصلی شکل گیری این استاندارد فجایع حاصل از زلزله در ساختمان ها بوده است  که  بازنگری در این استاندارد همانند دیگر استاندارد ها هر پنج سال یک بار انجام می شود.

در صورتیکه پروفیل در نظر گرفته شده برای ساخت وال پست نبشی باشد، بهتر است در هنگام ساخت وال پست، دهانه ی آن یک سانتی متر بیش تر ضخامت دیوار مربوط در نظر گرفته شود. خصوصا در حالتی که استفاده از دو نبشی تاکید شده باشد. دلیل این کار قرار گرفتن تیغه کامل داخل قاب وال پست می باشد.

همچنین در وال پست عمودی، می بایست یک متر به یک متر میلگرد 10 کاشته شود تا این میلگردهای آجدار همچون شاخک هایی قوطی و نبشی را به وال پست جوش دهند.

این کار باعث افزایش استحکام اتصال بین تیغه و وال پست خواهد گردید. در صورت کار کردن میلگردها به صورتیکه گفته شد، در هنگام وارد شدن بارهای اضافی به دیوار، توزیع این نیروها به صورت یکپارچه تر انجام خواهد شد.

برای اجرای دیوارهای داخلی یا تیغه هایی که ارتفاعی بیش از ۸/۱ متر دارند، وال پست ها یا پروفیل های فلزی باید از اطراف به سازه اصلی متصل شوند. در صورتی که از کلاف ها یا پروفیل های قائم در دیوار ها استفاده شده باشد، طول مجاز دیوارها بین دو نبشی قائم، نباید از ۶ متر بیشتر باشد.

در غیر این صورت به ازای هر ۶ متر، یک نبشی دیگر نیاز است. هم چنین در صورتی که طول دیوار ۴۰ برابر از ضخامت آن بیشتر باشد، اجرای کلاف ها در دیوار ضروری است به دلیل آن که دیوار های طویل در برابر زلزله مقاومت کمی از خود نشان می دهند.

بنابراین مهم است که با استفاده از تمهیدات ویژه ایی مقاومت دیوار تا حد ممکن حفظ شود. دیوار های غیر سازه ای باید حداکثر ارتفاع از تراز کف آن ۵/۳ متر باشد. در غیر این صورت باید از وال پست ها یا کلاف ها افقی استفاده شود.

کم ترین عرض دیوار ها و تیغه ها نباید از ۳۰/۱ متر ارتفاع دیوار کمتر باشد. در دیوار های آجری کم ترین ضخامت دیوار باید با عرض دیوار برابر باشد. در غیر این صورت اجرای وال پست و کلاف در داخل دیوار ضروری است.

لبه های قائم و عمود تیغه ها نباید رها شود. این لبه ها باید به یک تیغه، یک دیوار عمود بر آن یا ستون سازه ای و غیره متصل شود. برای اجرای تمامی بازشوها مانند پنجره ها و درها باید از نبشی ها استفاده کرد ( اهمیت این موضوع بسیار بالا می باشد ).

به طور کلی پروفیل ها را در سایز های ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر تولید می کنند. از این نوع نبشی ها در کاربری های متفاوتی مانند اتصال ستون ها به تیر، نصب ستون ها در فونداسیون، اجرای وال پست ها در دیوارها، ساخت خرپا، سقف ها و غیره استفاده می شود.

برای آنکه پروفیل ها دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند باید با ضد زنگ پوشیده شوند

در مرحله نازک کاری دیوار برای یکپارچگی و استحکام بیشتر از توری مرغی و رابیتس در دو طرف دیوار استفاده می کنند همچنین برای محکم کاری بیشتر آنها را با سیم مفتول گالوانیزه می بندند

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده می دانیم اجرای  نبشی کشی ساختمان در مهار فشارهای وارده بر دیوار و بنا در برابر زلزله،باد، سیل و … بسیارتاثیر گذار است و  اجرای درست آن حائز اهمیت می باشد

جهت خرید نبشی در انواع سایز ها با کیفیت عالی میتوانید به وب سایت مشهد فولاد توس مراجعه نمایید و قیمت نبشی شکفته مشهد و دیگر برند ها را از صفحه قیمت نبشی در انبار مشهد و قیمت نبشی در کارخانه ملاحظه فرمایید

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر