هر آنچه هنگام خرید میلگرد باید بدانید

توسط خانم خطیبی

7 تیر 1399

5 دقیقه

 نقش میلگرد در بتن

همانطور که میدانیم بتن مقاومت فشاری بالا دارد در حالیکه از مقاومت کششی بسیار پایینی برخوردار است شاید حدود 1/10 مقومت فشاری .این بتن ها برای ستون ها و پایه ها مناسب هستند اما اگر در شرایطی که تحت تاثیر کشش و فشار با هم هستند راه حل چیست؟

اینجا میلگرد مشکل مقاومت کششی را حل می کند و ترکیب فولاد و بتن که بتن مسلح نام دارد باعث می شود قطعه ای محکم ایجاد شود.

طبقه بندی میلگرد بر اساس مشخصات مکانیکی

ر آنچه هنگام خرید میلگرد باید بدانید

با توجه به توضیحات داده شده میلگردها بر اساس مقاومت کششی که دارند طبقه بندی می شوند که به آن مقاومت مشخصه فولاد میگویند.

و از لحاظ شکل ظاهری و مقاومت آن به 4 دسته a1,a2,a3,a4    تقسیم می شوند

میلگردهایA1   

این گروه از میلگرد ها مقطعی نرم و بدون آج دارندکه به میلگردهای ساده معروفند. این میلگرد ها برای به عنوان میلگرد دورپیچ در اعضای سازه ای بتن ارمه  به کار گرفته میشود. برای عملیات جوشکاری و آهنگری مناسب هستند.از دیگر مصارف این محصول جهت شف های صنعتی و نما استفاده می شود

در یک طبقه بندی کلی میلگرد ساده را در دو دسته قرار می دهند:

  1. میلگرد ساده مدل شاخه ای، 2. میلگرد ساده مدل کلافی که هر کدام از اینها کاربردهای خاص خود را دارد.

نمونه ای از اندازه های تولید شده از این دو مدل به صورت 5.5 تا 12میلی متر در بازار فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی موجود می باشد .

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده :به دلیل آنکه بیشتر ئر ساختمان سازی استفاده میشود بهبود بازار مسکن و یا رکود آن تاثیر زیادی بر افزایش یا کاهش تقاضا دارد که بر قیمت آن تاثیر گذار است.البته عوامل اقتصادی و سیاسی نیز در قیمت آن تاثیر گذار هستند .

قیمت این محصول در اصل براساس قیمت مواد تشکیل دهنده به اضافه هزینه تولید آن تعیین می گردد.

 

میلگردهای  A2

این گروه میلگردها نیمه نرم یا نیمه خشک هستند یک محور در امتداد طولی بوده و یک سری دورپیچ به صورت مارپیچ نسبت به این محور طولی قرار دارند .    در واقع شکل آج به صورت منفرد و موازی است. و برای عملیات ساختمانی و خاموت زنی مناسب هستند و بخش عمده ای از خرید و فروش در ایران را در بردارد

نکته: به علت آنکه عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگرد به سختی صورت می گیرد توصیه می شود از عملیات جوشکاری پرهیز شود

میلگردهای A3

این گروه از میلگردها سخت با آج هایی پیچیده و به صورت مارپیچ هستند. در این میلگرد نسبت به محور طولی به صورت جناقی (هشتی شکل ) می باشند.                   و از لحاظ مقاومت نیز نسبت به میلگردهای A1 و A2 مقاومت بالاتری دارند  و البته شکننده تر و انعطاف کمتری دارند. به همین دلیل از این میلگردها برای آهنگری و تغییر شکل های تند استفاده نمیشود و برای عملیات سویل صنعتی و ساختمانی استفاده می شود.

تذکر: به  علت سوء استفاده بعضی از تولیدکنندگان میلگردهایی در بازار عرضه می گردند که از لحاظ آج مانند A3 بوده ولی از لحاظ مقاومت شیمیایی و فیزیکی همانند نوع  A2 می باشد. برای اطمینان بیشتر این محصولات بایستی پیش از خرید آزمایش شوند و یا اینکه از اعتبار و صداقت شرکتی که  خرید میلگرد انجام میدهید اطمینان حاصل نمایید.

میلگردهای A4و مزایای آن

ر آنچه هنگام خرید میلگرد باید بدانید
میلگرد a4

این گروه آج‌های دوکی شکل دارند. یک نوع از آن‌ها به آجدار مرکب معروف است. در طراحی و ساخت تمام انواع سازه‌های ساختمانی، بتن آرمه به جز دیوارهای برشی ویژه و قاب‌ها خمیشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته قیمت خرید این نوع میلگرد بالاتر از انواع دیگر است که نسبت به مزایایی که برای ما ایجاد می کند کاملا قابل توجیح است چرا که مقدار محصول مصرفی نیز کاهش می یابد و پروژه به صرفه تر تمام می شود . همچنین باعث کاهش فضای طراحی می شود چرا که تعداد شاخه کمتری نیاز است و در نهایت فضای مفید افزایش می یابد . وقتی قرار باشد تعداد کمتری آرماتور استفاده کنیم سرعت روند پروژه نیز سریع تر می شود، سرعت آرماتوربندها و کارگرها نیز بهبود می یابد. به طور کلی این محصول پدیده ای نو ظهور در صنعت فولاد بوده و به زودی شاهد افزایش تولید و بهبود کیفیت آن در سراسر دنیا خواهیم بود.

به چه صورت مقاومت میلگرد سنجیده می شود؟

میلگردها بر اساس مقاومت تسلیمی و مقاومت فشاری سنجیده می شوند و به فروش میرسند

مقاومت تسلیمی: میزان و مقدار نیرویی که به میلگرد وارد می شود اما باعث تغییر شکل آن نمی شود. در صورتی که مقدار نیروی وارده بر میلگرد را افزایش دهیم برای همیشه باعث تغییر شکل می شود، مقاومت تسلیم می گویند. این مقاومت در طراحی ساختمان ها مهم است و عدد حاصل ملاک انتخاب میلگرد می شود چرا که مقدار تنش تسلیم است. همین اهمیت است که مقدار تنش تسلیم را بر روی میلگرد حک می کنند و در نامگذاری این محصول تاثیر گذار است.

مقاومت کششی: بیشترین نیرویی که به میلگرد وارد می شود و باعث شکستن آن می شود. به نیرو و فشار قبل از شکستن محصول مقاومت کششی می گویند

ویژگی های مقاومتی میلگرد ساده و اجدار  

ر آنچه هنگام خرید میلگرد باید بدانید

چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم؟

از موارد مهمی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید وزن میلگرد است خیلی از خریداران فکر می کنند اندازه گیری وزن کار مشکلی است اما نگران نباشید روش محاسبه آن بسیار سادست

برای این کار ابتدا از فروشنده میلگرد درخواست کنید که یک طول مشخص از میلگرد با قطر اسمی مد نظر شما را در اختیارتان قرار دهد. سپس با استفاده از یک ترازوی دیجیتال که در هر سوپر مارکتی موجود می باشد اقدام به وزن آن نمایید و با استفاده از متر، طول آن را به دست آورید و از طریق رابطه زیر وزن بر حسب کیلوگرم به ازای یک متر طول میلگرد را محاسبه کنید.ر آنچه هنگام خرید میلگرد باید بدانید

هنگام خرید میلگرد به چه نکاتی توجه کنیم؟

گرداوری اطلاعات کامل در خصوص محصول: در خصوص محصول و مشخصات مرتبط با نوع کار خود تحقیق لازم را به عمل آورید چرا که کاربرد میلگرد ها با هم متفاوت هستند و شما باید بدانید ساختمان شما چه نوع میلگردی با چه مشخصاتی نیاز دارد. بنابراین پیش از خرید نیاز خود را به طور کامل بسنجید زیرا خرید اشتباه عواقب زیادی را به دنبال خواهد داشت

مشاوره از کارشناسان فروش: برای انتخاب سایز و مشخصات محصول مناسب  میتوانید از شرکت های معتبر مشاوره بگیرید

توجه به قیمت محصول: یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بتوانید با کمترین قیمت محصول خود را خریداری نمایید. سایتهایی مثل مشهد فولاد که هرروزه قیمتها را در سایت و اپلیکیشن خود قرار میدهد میتواند شما را از قیمت های بازار آگاه کند .تا بتوانید قیمت ها را مقایسه  و با کمترین قیمت خریداری کنید .البته باید از اعتبار شرکت فروشنده کاملا اطمینان پیدا کنید تا علاوه بر اینکه قیمتی مناسب خریداری می کنید ازکیفیت خوبی نیز برخوردارباشد.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر