گزارش درصد تغییرات تولیدات صنعت فولاد ایران در سال 97 و 98

توسط خانم خطیبی

6 خرداد 1399

1 دقیقه

 

تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۸ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن رسید. تولید محصولات فولادی نیز با رشد ۶ درصدی به ۲۰ میلیون و ۱۸۲ هزار تن رسید. تولید آهن اسفنجی نیز در سال ۹۸، با رشد ۶ درصدی به حدود ۲۸ میلیون تن رسید. صادرات فولاد ایران نیز در سال ۹۸، رشد قابل توجه ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

از  ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تن فولاد میانی تولیدشده در سال ۹۸، حدود ۱۶.۸ میلیون تن مربوط به بیلت و بلوم و حدود ۱۰.۴ میلیون تن مربوط به اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم فولادی در سال ۹۸، رشد قابل توجه ۱۸ درصدی را تجربه کرده اما تولید اسلب نسبت به سال ۹۷، رشدی نداشته است.

همچنین در سال ۹۸، ۱.۱ میلیون تن تیرآهن، ۸.۳ میلیون تن میلگرد و حدود ۸۰۰ هزار تن نبشی و ناودانی در کشور تولید شده و جمع تولید مقاطع طویل فولادی با رشد ۶ درصدی به ۱۰.۲ میلیون تن رسیده است.

میزان تولید ورق گرم در سال ۹۸، ۸.۲ میلیون تن، میزان تولید ورق سرد ۲.۶ میلیون تن و میزان تولید ورق پوشش‌دار ۱.۶ میلیون تن بوده است. مجموع تولید مقاطع تخت فولادی در سال ۹۸ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تن رسید. (باید توجه داشت که در مقاطع تخت فولادی، مجموع تولید این مقاطع برابر با جمع جبری تولید ورق گرم، ورق سرد و ورق پوشش‌دار نیست و انجمن تولیدکنندگان فولاد در محاسبات خود، اثر مضاعف تبدیل ورق گرم به ورق سرد و پوشش‌دار را حذف کرده است.)

تولید آهن اسفنجی در سال ۹۸، ۲۷.۹ میلیون تن بوده است. رشد تولید آهن اسفنجی در سال ۹۸، تنها ۶ درصد بوده (که این رشد کمتر از رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد میانی است) و این امر باعث شده تا در مجموع، میزان تولید آهن اسفنجی در سال ۹۸، تنها ۶۶۷ هزار تن بیش از تولید فولاد میانی باشد. به همین دلیل در زنجیره فولاد عدم توازن وجود داشته و این موضوع باعث کمبود آهن اسفنجی در سال ۹۸ شد.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر