اهمیت مهندسی ارزش در ساخت و ساز

توسط خانم خطیبی

8 بهمن 1399

6 دقیقه

مهندسی ارزش در ساخت‌و ساز چیست؟

مهندسی ارزش در ساخت و ساز [1] فرایندی سیستماتیک است که هدفش افزایش ارزش محصول می‌باشد. مهندسی ارزش هزینه ها را پایین نگه می دارد و در عین حال روی بهبود عملکرد تمرکز می‌کند. گاهی اوقات از مهندسی ارزش به عنوان “تجزیه و تحلیل ارزش” یاد می‌کنند زیرا شامل تیمی از طراحان و مهندسان است که برای اطمینان از حداکثر ارزش، هر مرحله از پروژه را تجزیه و تحلیل می کنند.

وقتی که صحبت از ساخت و ساز می‌شود، مهندسی ارزش می تواند فرایندی ارزشمند برای همه سهام‌داران باشد، مخصوصاً اگر از ابتدای پروژه مورد توجه قرار بگیرد. اگرچه می توان مهندسی ارزش را در هر مرحله از فرآیند طراحی به کار برد، اما استفاده از این روش اگر همان ابتدا اجرا شود می‌تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند و بهترین بازدهی را داشته باشد

جامعه مهندسان ارزش ،ارزش را عملکرد تقسیم بر هزینه تعریف می کنند. عملکرد همان کاری است که محصول یا خدمات انجام می دهد و هزینه درواقع مربوط به اجزای مورد نیاز برای ساخت آن محصول است.

تاریخچه مهندسی ارزش به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و در ابتدا از شرکت جنرال الکتریک شروع شد. در طول جنگ مهندسان با مشکلاتی از قبیل کمبود نیرو، مواد اولیه و قطعات جزئی مواجه بودند و مهندسانی مانند لارنس مایلز و هنری ارلیچر مجبور به کشف راه حل های دیگری شدند. در نتیجه، آن‌ها توانستند مواد و منابع جایگزین‌ کشف کنند. این مواد هم کیفیت را حفظ می‌کردند و هم هزینه ها را کاهش می ‌دادند.

مفهوم و رویکرد سیستماتیک مهندسی ارزش به تدریج شکل گرفت. به کارگیری مهندسی ارزش در ساخت‌و ساز می‌تواند بهترین کیفیت را برای پروژه فراهم کند. زمانی که بدانید که با کمترین هزینه می‌توان ارزش بالایی کسب کرد، مهندسی ارزش برایتان شیرین خواهد شد.

 

 

 

 

مراحل مهندسی ارزش

روند مهندسی ارزش به سه مرحله‌ی برنامه ریزی، طراحی و روش تحلیل و تعیین راه‌حل تقسیم می شود.

مرحله برنامه ریزی

مرحله برنامه ریزی اولین جنبه‌ی توسعه است و بخش مهمی از مدیریت ارتباطات در پروژه های ساختمانی را تشکیل می‌دهد. در شروع پروژه، استفاده از یک برنامه تاثیرات مفیدی دارد به طوری که  با وجود برنامه‌ای از پیش تعیین شده تغییرات، طراحی مجدد و یا حتی هزینه در کار کمتر می‌شود.

در این قسمت مراحلی که باید طی کنید آورده شده است:

  • مشخص شدن اهداف و معیارهای اصلی پروژه
  • تحلیل عملکرد تاسیسات
  • بررسی تمام سود بدست آمده و ویژگی‌های مواد
  • بودجه پیش بینی شده برای پروژه
  • ایده پردازی در راه حل‌ها و روش‌های مناسب

از آنجایی که در این مرحله برنامه ریزی صورت می‌گیرد،  تیم مهندسی ارزش، زمان لازم را برای ارزیابی تمام گزینه های ممکن فراهم می کند تا از مناسب‌ترین مقدار لازم اطمینان حاصل کند. همچنین تیم مهندسی به شما کمک می کنند تا دید کاملتری از عملکرد پروژه داشته باشید

مرحله طراحی

در طول مرحله طراحی، همه طرفین گرد هم می آیند تا برنامه طراحی شده را بررسی کنند. تیم مهندسی ارزش معمولاً در این مرحله کارگاهی برگزار می کند و  هدف از برگزاری این کارگاه بررسی کلیه عناصر موجود در پروژه از جمله برنامه های طراحی شده، هزینه های برآورد شده، جدول زمانی پیش بینی شده و گزینه‌هایی با بیشترین ارزش، می‌باشد.بر خلاف مرحله برنامه ریزی، مرحله طراحی با هدف بررسی اطلاعات اولیه و ارائه تمام گزینه های ممکن به مشتری است.

مرحله شناسایی راه‌حل

آخرین مرحله، مرحله شناسایی راه‌حل هاست که به شش مرحله تقسیم می شود. هر مرحله شامل تجزیه، تحلیل و حذف به روش انتقادی است تا بتوانیم به درک درستی از بهترین گزینه برسیم.

۱. جمع‌آوری اطلاعات

این مرحله با هدف جمع آوری تمام داده های مورد نیاز برای درک کامل از پروژه است. حالا زمان این است که اهداف مالک و مواد مورد نیاز ارزیابی شوند و برنامه‌ ریزی لازم در زمینه هزینه ‌و طراحی انجام شود. تیم مهندسان می توانند اطلاعات مورد نیاز را از پروژه های مشابه به ‌دست اورند و این امکان را به شما می‌دهند که تمام گزینه‌های ممکن را مشاهده کنید.

۲. تحلیل عملکرد

عملکردهایی که در این مرحله تجزیه و تحلیل می شوند شامل عملکرد اصلی و فرعی است. عملکرد اصلی در واقع هسته پروژه است و بیشترین اهمیت را دارد. این موضوع نشان دهنده میزان عملکرد و زمان مورد نیاز برای این قسمت است.  عملکردهای فرعی ارزش آنچنانی ندارند اما همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند. وجود این‌ عملکردها همیشه در کنار عملکردهای اصلی ضروری است.

به عنوان مثال، اگر تیمی در حال ساخت پل بودند  در ابتدا نیاز به تعیین عملکرد دارند. یعنی این‌که باید عملکرد اصلی پل را شناسایی کنند که این‌ عملکرد “عبور از مانع” است. به زبان ساده، برای رسیدن از نقطه A به نقطه B به یک پل نیاز است.

هنگامی که عملکرد ‌اصلی پروژه مشخص شد، تیم طراحی می‌تواند به مرحله خلاقیت و ایده پردازی را شروع کند.

  1. ایده‌پردازی خلاقانه

این مرحله، به عنوان مرحله گمانه زنی شناخته می شود. هر تیمی ایده های خلاقانه زیادی  برای عملکرد پروژه دارد. این ایده ها باید مرتبط با  اطلاعاتی باشند که در طول تجزیه و تحلیل عملکرد جمع آوری شده‌اند و همچنین باید به کاهش هزینه های اولیه و افزایش ارزش اهمیت دهند.

جلسات مشارکتی این اجازه را به تیم اجازه می دهد که تمام روش‌ها و ایده‌ها را ارزیابی کنند و در عین حال عملکردهای در نظر گرفته شده را ارزیابی کنند.

تمام جنبه های پروژه از جمله طول عمر پروژه باید در نظر گرفته شود. همچنین عواملی مثل  ایمنی پروژه، عوامل محیطی، مواد و ابزار مورد نیاز، ملاحظات مربوط به نوع پی، تجزیه و تحلیل محل ساخت و سایر جزئیات مهم را نباید نادیده گرفت.

تیم مهندسی قبل از رفتن به مرحله تجزیه و تحلیل، تا آنجایی که ممکن است باید ایده تولید کنند. هرچه ایده‌ی ببشتری تولید شود، بهتر است. اعضای تیم می توانند  ایده‌های خود را ترکیب کنند و براساس یافته‌های یکدیگر تولید ایده کنند.

۴. تجزیه و تحلیل

بعد از این‌که اعضای تیم معیارهای ارزیابی را پیدا کردند، تمام ایده ها را بررسی کرده و مزایا و معایب هر یک‌ را پیدا می‌کنند.

سپس از بین این ایده‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.

همچنین انجام تجزیه و تحلیل در این چرخه از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مرحله شما تمام هزینه های هر قسمت را در نظر می گیرید. از هزینه ی اولیه ساخت مانند مصالح، خرید زمین و تجهیزات ساخت و ساز گرفته تا هزینه های طولانی مدت، مانند انرژی و آب.

ممکن است در براورد هرینه‌ها متوجه شوید که هزینه‌ها به قدری زیاد است تیم مهندسی ارزش راه حل هایی  را به عنوان جایگزین پیدا می‌کند تا هزینه‌ها را به اندازه حد مجاز پایین آورد.
قیمت آهن آلات مثل میلگرد،تیرآهن،ورق و…. که تاثیر بسیاری در کاهش هزینه ها دارند را در مشهد فولاد توس ببینید

به عنوان مثال طول عمر زیرساخت لازم را بررسی می کنند و همچنین سیستم ها و مواد مورد نیاز برای نگهداری ساختمان‌ پس از ساخت را هم در نظر می گیرند. این موضوع می‌تواند به نوعی استفاده بهینه از انرژی باشد. ممکن است در مراحل اولیه هزینه بیشتری داشته باشد، اما با توجه به طول عمر ساختمان، در کل هزینه کمتری خواهد داشت.

هنگامی که هزینه‌ها به صورت دقیق تخمین زده می‌شوند، ایده‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند حذف می‌شوند و دیگر نیاز به تجزیه و تحلیل این ایده‌ها نیست. در واقع حذف کردن گزینه‌های اضافی و تعیین چهارچوب کلی برای پروژه  از اهمیت بالایی برخوردار است.

۵. توسعه و پیشرفت پروژه

مرحله توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که تیم  مهندسی از بین گزینه ها و ایده‌های موجود بهترین گزینه ها را انتخاب می‌کنند. هنگامی که ایده ها از مرحله ارزیابی عبور می‌کنند، تیم مهندسی در مرحله نهایی این ایده ها را به صورت کتبی یا شفاهی ارائه می دهند.

با هر نظری که درباره این ایده‌ها داده می‌شود، مزایا و معایب آن‌ها مشخص می‌شوند. هنگامی که درباره ایده‌ها گفت‌و گو می‌شود هزینه ها، طرح ها و مدل های طراحی هر یک با هم مقایسه می‌شود و در نهایت جدول زمانی پیش بینی شده و سایر اطلاعاتی که برای مشتری مفید هستند عرضه می‌شود. در صورت ایجاد هر نوع تغییری، روش اصلی طراحی نیز به مشتری ارائه خواهد شد

  1. مرحله ساخت   

پس از اتمام سه مرحله نام برده شده، مرحله ساخت  آغاز می شود. اگرچه مهندسین ارزش خیلی در این مرحله دخیل نیستند، اما مهندسین ارزش طرح پیشنهادی خود را از طریق Value Engineering Change (VEC)  در اختیار شما قرار می‌دهند.

این پیشنهادات توسط پیمانکاران ساختمانی ارائه می شود، زیرا آن‌ها می توانند با استفاده از تجربه و تخصص خود طرح شما را ارزیابی کنند. ممکن است تغییراتی در طرح شما اعمال شود و تاخیر یا عدم توجه به مهندسی ارزش می تواند خطرناک باشد. پس معمولا توصیه می شود که قبل از امضای قرارداد ساخت، تمام مراحل مهندسی ارزش را طی کنید.

پیمانکاران هرگونه راه حل اضافی که بتواند ارزش پروژه را افزایش دهد، ارائه می دهند. این موضوع می تواند سودمند باشد زیرا پیمانکار نظرات جدیدی را درباره پروژه ارائه می‌دهد.

آینده‌ی مهندسی ارزش

مهندسی ارزش فقط برای ساخت و ساز لازم نیست بلکه می تواند در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد. هر فرآیندی، اعم از ساخت یک محصول خاص یا ایجاد یک سرویس جدید، عملکردی دارد و می توان از مهندسی ارزش برای رفع مشکلات مرتبط با این فرآیند استفاده کرد. امروزه فناوری ها و منابع جدید و پیشرفته‌ای در حال رشد هستند، که در آینده نیاز به مهندسی ارزش خواهند داشت. مهندسی ارزش در صنعت ساخت و ساز به دلیل سازگاری با روندهای فعلی و پیشرفت های تکنولوژیکی شهرت یافته است.

مهندسی ارزش نه تنها درآمد خوبی دارد، بلکه به همه اعضا این فرصت را می دهد تا خلاقیت لازم را به دست آورند و روش‌های بی شماری برای به حداکثر رساندن عملکرد کشف کنند. اگر مهندسان ارزش به درستی کارشان را انجام دهند، باید ضمن کاهش کل هزینه ها، عملکرد یک پروژه را بهبود بخشند.

شما می‌توانید با کسب مهارت های لازم ، در تیم مهندسی ارزش مشغول به کار شوید. استفاده از مهندسی ارزش از ابتدا تا انتهای یک ‌پروژه می‌تواند بهترین کیفیت و ارزش بهینه را برای مشتری تولید کند.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر