جلوگیری از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز با تولید نانوکاتالیست‌های آهن

توسط سید احمد شفاپور

24 دی 1397

1 دقیقه

جلوگیری از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز با تولید نانوکاتالیست‌های آهن

دبیر اجرایی همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیز و فرایند احیای مستقیم آهن گفت: موفق به تولید ۹۰۰ تن از کاتالیست احیای مستقیم آهن مورد نیاز کشور شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدامین ابراهیمیان در نشست خبری همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیز و فرایند احیای مستقیم آهن که صبح امروز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: ۱۰۰ نوع کاتالیست در صنعت نفت، پتروشیمی، پالایش و فولاد استفاده می‌شود که بدون این کاتالیست‌ها، محصولات نمی‌توانند کاربردی شده و مورد استفاده قرار بگیرند. لذا در این شرکت دانش‌بنیان ۳۰ نوع کاتالیست بومی‌سازی شده و توانسته‌ایم نیازی که پیش از این برای واردات وجود داشت را از بین ببریم.

وی افزود: در این برهه که شاید شرکت‌های خارجی کاتالیست‌های مورد نیاز را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، این شرکت دانش‌بنیان توانسته با تولید کاتالیست‌ها، آنها را در اختیار شرکت‌های صنایع پتروشیمی و فولاد قرار دهد، به‌طوری‌که سهم این شرکت از بازار در کاتالیست‌های مورد استفاده درصنعت، چیزی در حدود ۷۰ درصد است و تقریباً ۴۰ درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست‌های این شرکت تولید می‌شود.

دبیر اجرایی همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیز و فرایند احیای مستقیم آهن اضافه کرد: همچنین این شرکت توانسته تقریباً ۸۰ درصد بازار در کاتالیست گاز سنتز را در اختیار بگیرد و چشم‌انداز ما تا سال ۱۴۰۴ این است که ۸۵ درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست‌های ما تولید شود و بازار صادراتی داشته باشیم.

ابراهیمیان تأکید کرد: در مجموع در کشور یک هزار و ۳۰۰ تن کاتالیست احیای مستقیم آهن نیاز داریم که ارزش ۱۶ میلیون دلاری دارد و ۹۰۰ تن توسط این شرکت تولید می‌شود و ما با این تولیدات توانسته‌ایم از خروج ۱۱ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کاتالیست‌ها با فناوری نانو تولید می‌شود و در مرحله بعدی به‌دنبال صادرات آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس و CIS هستیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر