حمایت از طرح های دانش بنیان معدنی

توسط سید احمد شفاپور

18 آذر 1396

2 دقیقه
حمایت از طرح های دانش بنیان معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست هم اندیشی و هم افزایی توسعه کارآفرینی فناورانه حمایت از شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری دانش بنیان و سرمایه گذاری های خطر پذیر در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: حمایت از طرح های دانش بنیان معدنی یکی از برنامه های اولویت دار ایمیدرو است.
به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان افزود: حمایت از مجموعه های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی و به تبع آن سرمایه گذاری در بخش آموزش و پژوهش از جمله سیاست های مهم ایمیدرو به شمار می رود.
وی افزود: ایمیدرو در حوزه آموزش و پژوهش اقدامات گسترده ای طی چهارسال گذشته داشته است چراکه اعتقاد داریم پیوند بین دانشگاه و صنعت یک استراتژی موثر در پیشبرد اهداف اقتصادی است. در این راستا ایمیدرو با افزایش ۶ برابری بودجه در این بخش؛ تفاهم نامه هایی با دانشگاه های معتبر همچون تهران، شریف و … منعقد کرد چراکه سیاست ما تداوم در تعامل با جامعه علمی کشور است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تاسیس موسسه مشترک بین ایمیدرو و دانشگاه تهران(یونیدرو) گفت: در آغاز به کار این موسسه؛ ایمیدرو سرمایه ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای فعالیت های پژوهشی این دانشگاه در حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داد و آمادگی داریم تا در زمینه تامین مالی دیگر مجموعه های دانش بنیان همکاری های لازم را داشته باشیم.
کرباسیان با تاکید بر حمایت از مجموعه های دانش بنیان؛ حمایت از آینده تکنولوژی و جوانان خواهد بود، اظهار کرد: بسط و تعمیق ارتباطات و افزایش اثربخشی تعاملات دولت، صنعت و دانشگاه یک اصل محسوب می شود و آمادگی داریم در جهت کمک به سازمان دهی کارآفرینان فناور در قالب شرکت های نوپا اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با اعلام اینکه باور داریم در حوزه معدن و صنایع معدنی یک عقب ماندگی تاریخی داریم افزود: انتقال تکنولوژی و فناوری های روز به داخل کشور جزو ضرورت ها محسوب می شود و باید شرایطی فراهم کرد مجموعه های دانش بنیان از علم و تکنولوژی خارجی ها استفاده کنند و در این زمینه ما به عنوان ایمیدرو حامی متولیان بسترساز این مهم هستیم.
در ادامه این نشست شمس الدین سیاسی راد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در تشریح برنامه ها و اقدامات ایمیدرو در راستای تعامل با شرکت های دانش بنیان گفت: تشکیل کارگروه سیاست گذاری و راهبردی توسعه فعالیت های دانش بنیان و کارآفرینی های معطوف به نوآوری، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری به منظور حمایت، سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های دانش بنیان و کارآفرینان فناور، کمک به تهیه طرح های امکان سنجی – فنی – اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعتی سازی محصولات شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه هایی است که ایمیدرو در راستای حمایت از این مجموعه ها مورد توجه قرار داده است.
وی افزود: همچنین برگزاری مسابقه و فراخوان ایده های نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی کشور نیز در فهرست برنامه های ایمیدرو در زمینه پژوهش محسوب می شود.
همچنین حاضران در این جلسه در خصوص موسسه یونیدرو ( مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو) به بحث و تبادل نظر پرداختند و شمس الدین وهابی به نمایندگی از این دانشگاه طی سخنانی گفت: این موسسه که با هدف بسط دانش در حوزه های مورد عمل ایمیدرو به وجود آمده است؛ انتقال تکنولوژی در قلمرو اکتشاف، استخراج و عناصر نادر خاکی را رسالت اصلی این موسسه اعلام کردند و بر زمینه سازی تحقق طرح تدوین برنامه توسعه توانمندی های فناوری و مهندسی ایمیدرو تاکید کردند.
آینده نگری برای رصد فناوری
در این جلسه که با حضور جمعی از نخبگان و مدیران دانشگاه های دولتی و آزاد برگزار شد؛ اسلایدی با عنوان ” مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری و نوآوری صنایع معدنی شریف – ایمیدرو ارایه شد. عسکری به نمایندگی از این دانشگاه اعلام کرد: این مرکز ماموریت گرا به آینده نگری و رصد فناوری و نوآوری برای بخش صنایع معدنی کشور است و نقش معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم در تحقق برنامه های دانش بنیان کلیدی است.در ادامه حمید رضا شاهوردی عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق تسهیلات دهنده و مشارکت کننده است و جایگزینی برای صندوق حمایت از پژوهشگران نیست بلکه هم راستا و همسو با این صندوق عمل می کنیم.
وی با بیان اینکه صندوق در گام اول در جایی که ریسک سرمایه گذاری فناوری وجود ندارد تخصیص اعتبار دارد افزود: سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و خدمات لیزینگ به شرکت های دانش بنیان از جمله اقدامات صندوق است .
شاهوردی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰۰۰ میلیارد تومان از قرارداد شرکت های دانش بنیان را عملیاتی کرده است و ۲۵۰ میلیارد تومان ضمانت نامه به این گونه شرکت ها اعطا کرده است.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی سود بازپرداخت تسهیلات صندوق را از ۱۱ تا ۱۵ درصد عنوان کرد و ادامه داد: آمادگی داریم تا به شرکت هایی که در مرحله پایلوت قرار دارند؛ تسهیلات ارایه کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر