مخالفت انجمن فولاد با طرح خروج مقاطع فولادی از بورس

توسط خانم خطیبی

14 مرداد 1399

2 دقیقه

نادر سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص خبر احتمال خروج معاملات فولاد از بورس کالا گفت: هفته گذشته، شایعه شد که عرضه محصولات فولادی پس از سال‌ها به جای بورس کالا در بازار آزاد انجام خواهد شد؛ این موضوع از همان اتفاقات نادری است که فقط در کشور ما رقم می‌خورد و بدون اینکه نظر تولیدکنندگان و فعالان بازار را جویا شوند، روی یک موضوع بحث و اظهار نظر می‌شود.

سلیمانی افزود: احتمالا تصور دولت این است که قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های بخش مسکن مثل فولاد، رشد چشمگیری داشته است. به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت‌ها، اگر فولاد همانند سال‌های قبل و تعزیراتی به فروش برسد، قیمت مسکن هم کاهش می‌یابد که این مدل نگاه، قطعا تبعات ناخوشایندی برای بازار خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: خروج محصولات فولادی از بورس، قطعاً شفافیت را از بین می‌برد و به بازار سیاه هم دامن می‌زند. اینکه ما عرضه محصولات را از بورس که بازاری شفاف است، خارج کنیم و آن را به بازار آزاد بسپاریم به‌طور حتم، تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت و نتیجه مورد نظر دولت محقق نخواهد شد.

به گفته وی، عرضه منضبط محصولات در بورس کالا در کاهش قیمت‌ها مؤثر است و اقدام خارج از این قاعده، تأثیر به‌سزایی روی کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. پیش‌ازاین هم، محصولات در بازار آزاد عرضه می‌شد ولی قیمت مسکن همواره رشدی تصاعدی داشته است. وقتی ما یک تجربه شکست‌خورده این‌چنینی را در گذشته داشته‌ایم؛ چرا به ‌اشتباه گمان می‌کنیم تکرار آن نتیجه متفاوتی را خواهد داشت.

سلیمانی تصریح کرد: از بدو ورود محصولات فولادی به بورس، دولت بازهم دست از مداخلات خود برنداشت وهمواره با تعیین سقف قیمت یا میزان عرضه و اخیراً ابطال معاملات در بازار دخالت کرده است.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها و رانت‌های ایجاد شده در بازار فولاد، نتیجه مداخلات دستوری دولت است. حال، در چنین شرایطی باز صحبت از این می‌شود که معاملات فولاد به بازاری غیرشفاف منتقل شود که قابل نظارت نیست. وقتی همه‌چیز به بازار آزاد سپرده شود، چگونه دولت می‌خواهد قیمت‌ها، عرضه و تقاضا و معاملات را نظارت کند؟

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: از ابتدای سال که دولت با ابطال معاملات سعی در مداخله در بازار می‌کرد؛ تولیدکنندگان به این فشارها اعتراض کردند. حال دولتی که تا مدتی پیش عرضه شفاف در بورس را زیر ذره‌بین داشت و اجازه اندکی افزایش قیمت را نمی‌داد، امروز از آن‌طرف بام افتاده و اعلام می‌شود که کلاً نظارت‌های خود را با سپردن عرضه به بازار آزاد، حذف می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: به نظر من این اتفاق، تأثیری در افزایش صادرات فولاد نخواهد داشت زیرا نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نیاز داخلی، تمام محصولات تولیدشده را صادر کرد. بنابراین، تصور تأمین ارز توسط دولت، یک فکر اشتباه است. اگر فرض کنیم که دولت برای صادرات بیشتر این امتیاز را به تولیدکنندگان داده، آن‌وقت با رشد قیمت‌های عجیب و نجومی در بازار داخل مواجه خواهد شد و فدا کردن بازار داخلی برای به دست آوردن ارز بیشتر، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با اشاره به تولید مازاد در صنعت فولاد، گفت: در حال حاضر تولید حدود  50 درصد از تولیدات فولاد، مازاد است و با همین سازوکار قبلی هم این مازاد قابل صادرات است. بنابراین مشکلی برای صادرات در گذشته نداشته‌ایم.

به اعتقاد سلیمانی تصمیمات گذشته مانند تعیین قیمت بر اساس ۹۵ درصد فوب خلیج‌فارس هم حاکی از آن است که زمینه برای صادرات کاملاً مهیا بود. مشکل اصلی ما در موضوع صادرات، بحث بازگشت پول است که باید آن مشکل را برطرف کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر