تعادل در بازار فولاد

توسط خانم خطیبی

17 خرداد 1399

1 دقیقه
کارخانه فولاد

افزایش پرشتاب نرخ شمش در بازارهای صادراتی، به معنای افزایش جذابیت بازارهای صادراتی شمش برای فولاد سازان بزرگ کشور خواهد بود. این موضوع در مواجه با الزام تامین حداکثری تقاضای بازار داخلی ممکن است که این گروه از تولید کنندگان کشور را در یک وضعیت تصمیم‌ گیری دشوار قرار دهد  چرا که در حال حاضر که مدیریت تنظیم بازار داخلی فولاد تماما به عهده خود فولاد سازان بزرگ کشور سپرده شده، قرار گرفتن در این وضعیت ممکن است شرایط را برای فعالان بازار فولاد مجددا سخت کند.

به نظر می ‌رسد که بازار فولاد در مسیر رسیدن به تعادل حرکت می‌کند زیرا بعد از اتفاقاتی که اواخر هفته گذشته رخ داد و شاهد معاملات سنگین در بورس کالا که منجر به افزایش طبیعی قیمت‌ ها ناشی از ابطال معاملات بودیم، پیش‌ بینی می‌شود که طی دو تا سه هفته آینده، روند با ثبات‌تری در بازار فولاد مشاهده گردد.
این در حالی است که بر خلاف انتظار و پیش‌ بینی ها، روند کاهشی قیمت ‌ها در بازار واقعی فولاد آغاز شده است لذا در صورتی که معامله به درستی انجام  و قیمت‌ ها واقعی شود، شاهد روند کاهشی و به ثبات رسیدن بازار خواهیم بود. بنابراین در صورتی که از مداخله بازار فولاد خودداری شده و اجازه دهیم که بورس کالا کار خود را انجام دهد و تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان به صورت آزاد در بورس فعالیت کنند و روند عرضه و تقاضا حاکم باشد، بدون تردید بازار به ثبات خواهد رسید.

حال به اظهارات کارشناسان باید توجه داشت که در شرایطی که عرضه دو برابر تقاضا برای محصولات وجود دارد، احتیاجی به ابطال معاملات نیست. با توجه به موارد ذکر شده برای تعیین وضعیت هفته جاری نمی توان زودتر از  موعد پیش بینی کرد چراکه روند بازار پس از تعطیلات آنچنان قابل اتکا نخواهد بود؛ بنابراین باید چشم به عرضه های انجام شده در بورس داشت.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر
  • آهن رسان

    آهن رسان

    1 آذر 1400

    سلام ممنون از مطلب های مفیدی که در سایت ارائه می دهید. لطفا در زمینه خرید و فروش محصولات فولادی هم مطالب آموزشی بگذارید.

    • خانم خطیبی

      خانم خطیبی

      9 آذر 1400

      با سلام ممنون از کامنت شما چشم مطالب آموزشی بیشتر گذاشته میشه