نحوه‌ی تشخیص تیرآهن تقلبی و اصل

توسط خانم خطیبی

6 اسفند 1401

3 دقیقه
تفاوت میلگرد تقلبی و اصل

یکی از چالش‌هایی که در بازار آهن هنگام خرید و دریافت تیرآهن وجود دارد، بحث اصلی و تقلبی بودن محصول است. به صورتیکه ممکن است به راحتی نتوان تیرآهن اصل از تقلبی را تشخیص داد. بنابراین این سوال به وجود می‌آید که روش تشخیص تیرآهن تقلبی و اصل چیست؟ خوشبختانه روش‌های مختلفی برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم:

معرفی تیرآهن

تیرآهن نوعی پروفیل فولادی است که اغلب در ساختمان سازی استفاده می شود. دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی است که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود و تیرآهن ها انواع مختلفی با ظاهر متفاوت دارند. یکی از دلایل مهم اهمیت تیرآهن، استحکام بالای آنهاست، به همین دلیل است که اغلب در ساختمان های بلند و بزرگ مانند ساختمان های فولادی استفاده می شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که قیمت تیرآهن تاثیر زیادی در هزینه پروژه های ساختمانی دارد، زیرا چوب زیادی در پروژه های عمومی استفاده می شود.

اهمیت شناسایی تیرآهن اصل و تقبلی

اگر از محصولی استفاده می‌کنید که کیفیت خوبی ندارد، می تواند به ساختاری که به آن متصل است آسیب برساند و در شرایطی مانند بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین هنگام خرید تیرآهن مطمئن شوید که محصولی با کیفیت خوب تهیه کنید. تیرها در یک ساختمان می توانند از جهات مختلفی متفاوت باشند و این می‌تواند بر نحوه ساخت و عملکرد ساختمان تأثیر بگذارد. هنگام برنامه ریزی ساختمان خود باید این موارد را در نظر بگیرید.

استانداردهای تیرآهن اصل

نحوه ساخت و تهیه تیرآهن‌ها طبق استانداردهای ملی و جهانی انجام می‌شود. دو نوع تیرچه فولادی وجود دارد: تیرهای معمولی و تیرهای سنگین. تیرهای معمولی آنهایی هستند که اکثر مردم با آن آشنا هستند زیرا در اکثر مکان ها از آنها استفاده می شود. پرتوهای سنگین در مکان هایی که وزن زیادی حمل می شود مانند پل ها و آسمان خراش ها استفاده می شود.

استاندارد بین المللی (IPE)

تیرآهن های ساخت ایران و سایر کشورها دارای استانداردی به نام “IPE” هستند. این استاندارد ضخامت بال ها را در ابتدا و انتهای یک تیر مشخص می کند که این ویژگی بسیار مشهود است. در ایران نقشه های ساخت و ساز بر اساس این استاندارد خواهد بود که در آن کشور نیز بسیار محبوب است. برخی از کاربردهای تیرهای IPE در ساختمان ها شامل ستون ها، خرپاها، آستانه درها، تیرهای سقف و پل های لانه زنبوری است.

استاندارد (INP)

INP یکی دیگر از استانداردهای تیرآهن وارداتی است. این محصول در برخی کشورها طبق دو نوع استاندارد تولید می‌شوند. تیرآهن INP اصل به دلیل وارداتی بودن، نسبت به تیرآهن IPE هزینه بیشتری دارد. نقشه‌های خانه‌های ایرانی بر اساس تیرآهن استاندارد IPE ارائه می‌شوند.

ویژگی‌های تیرآهن اصل

آشنایی با ویژگی‌های تیرآهن اصل باعث می‌شود بتوانید به راحتی تیرآهن اصل را از غیر اصل تشخیص دهید.

  • جدول اشتال و پارامترهای استانداری

مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن اصل شامل پارامترهای فیزیکی مانند: وزن و ابعاد تیرآهن است که در جدول اشتال تیرآهن ذکر شده است. برای راحتی دسترسی شما کاربران عزیز، جدول اشتال در صفحه اصلی تیرآهن قرار گرفته است و نیازی نیست در منابع خارجی به دنبال آن باشید.

  • علامت انحصاری کارخانه

کارخانه‌های بسیاری انواع تیرآهن را تولید می‌کنند و هر کارخانه علامت مخصوص به خود را روی تیرآهن درج می‌کند. در جدول زیر علامت‌های انحصاری کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن را ذکر کرده‌ایم:

نام کارخانه نام انحصاری
برند ظفر بناب ZN
کارخانه فایک FAICO
کارخانه جهان فولاد غرب SFJ
فولاد کرمان KSMR
نیشابور KSC
آناهیتا AGJU
کارخانه میانه FF
فولاد یزد IAS
راد همدان RAD
کاوه تیمه داش SFK
ذوب‌آهن اصفهان ESCO
فولاد نورد کرمان NFG
فولاد الماس ATJU
فولاد شاهرود SHS

 

ویژگی‌های تیرآهن تقلبی

تیرآهن‌های تقلبی نیز دارای ویژگی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند با کمی دقت به راحتی آن را شناسایی نمایید:

  • وزن کم‌تر: تیرآهن‌های تقلبی وزن کمتری نسبت به تیرآهن‌های اصلی دارند.
  • قیمت کمتر: تیرآهن تقلبی معمولا قیمت کمتری دارد.
  • عدم وجود علامت اختصاری: روی این تیرآهن‌ها علامت اختصاری درج نشده و یا کامل نیست.
  • رنگ محصول: رنگ محصولات تقلبی اولین معیاری است که باعث شناسایی این محصولات می‌شود. معمولا رنگ این محصولات اندکی کمرنگ‌تر یا پررنگ‌تر از محصولات اصلی هستند.
  • کیفیت تیرآهن در جوشکاری: کیفیت تیرآهن در هنگام جوشکاری تیرآهن تیرهان بسیار مهم است. اگر تیر تقلبی باشد، جوش پذیری خوبی نخواهد داشت، بنابراین به راحتی می توان کیفیت تیرآهن را هنگام جوشکاری مشاهده کرد.

پلاک تیرآهن بهترین معیار شناسایی تیرآهن اصل و تقلبی

در کارخانه‌ها پس از تولید محصول و خروج آن، محصولات به صورت بسته‌بندی شده برای ارسال توسط باربری آماده می‌شوند و هر کدام دارای پلاک‌هایی هستند. روی پلاک‌ها اطلاعاتی مانند فلز، آلیاژ، روش ساخت و نشان اختصاری و نشان استاندارد درج شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که تیرآهن یکی از مهمترین قطعات فولادی در صنعت ساختمان می باشد. انواع تیرآهن با ظاهر و مشخصات متفاوت بسته به کشور سازنده وجود دارد. به عنوان مثال تیرهای IPE (International Beam End) دارای مشخصات متفاوتی نسبت به تیرهای INP (تیر با شماره بین المللی صفحه) هستند. برای تشخیص تقلبی بودن تیر، به علامت انحصاری سازنده تیرآهن، ابعاد و وزن تیرآهن دقت نمایید.

اشتراک گذاری:

کلید واژه

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر