پروفیل آبرو

توسط خانم خطیبی

24 آبان 1402

5 دقیقه
پروفیل آبرو چیست

پروفیل آبرو جزء پروفیل های فولادی پر کاربرد است که به عنوان یک سیستم با هدف جمع آوری و هدایت باران به سمت پایین روی سقف ها استفاده می شود. این نوع از پروفیل ها با هدف افزایش مقاومت در مقابل رطوبت بوده که به طور معمول از جنس ورق گالوانیزه انتخاب می شوند تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود.

پروفیل آبرو تا حدی با دیگر پروفیل ها متفاوت است چرا که این نوع پروفیل از نظر فنی، ظاهری متفاوت داشته و گروهی از آن ها برای استحکام فونداسیون مناسب می باشند. این پروفیل به شکل U بوده و جزء پروفیل ها با سطح مقطع باز به حساب می آید. لازم به ذکر است بدانید با توجه به کاربرد بسیاری که دارد، ضخامت آنچنانی را نداشته و اگر به عنوان شیروانی از آن استفاده شود باید ضخامت کمی را دارا باشد تا به سقف فشار وارد نکند.

کاربرد پروفیل آبرو

به طور کلی کاربرد و ویژگی های پروفیل آبرو با هم ارتباط مستقیم دارند و می توان گفت در هر جا که نیاز به انتقال آب جاری باشد می توان از آن استفاده کرد. در لوله گرد و بسته آب از سر وارد و از ته خارج می شود ولی در پروفیل آبرو که همه سطح آن باز است، آب به هر قسمتی به آن وارد می شود و در نهایت از یک سر یا دو سر پروفیل خارج می شود. کاربرد های این پروفیل به صورت مختصر به شرح زیر است:

  • ساخت سیستم های شیروانی و جمع آوری یا انتقال آب باران روی سقف هایی از قبیل پارکینگ، گلخانه، انبار و سوله، سالن های ورزشی، جایگاه سوخت و …
  • ایجاد آبشخور در گاوداری ها، مرغداری
  • قابل استفاده در صنعت کشی سازی
  • اتصال روی ساندویچ پانل سقفی
  • ساخت درب های چوبی و ام دی اف
  • ایجاد سیستم ذخیره آب باران با این نوع پروفیل

پروفیل آبراه به طور کلی به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم و به بازار عرضه شده اند. این دو نوع پروفیل در اتصال، انتقال و سرعت هدایت آب با هم تفاوت دارند. پروفیل آبرو یک طرفه قابلیت اتصال از یک طرف روی ساختمان را دارا می باشد اما پروفیل آبروی دو طرفه قابلیت اتصال از هر طرف به سقف ساختمان را دارد و در ابعاد مختلف و به طور معمول در ضخامت های 2.5 و 3 میلی متر تولید می شوند. در حقیقت پروفیل آبرو دو طرفه فرآیند تخلیه آب سقف را آسان تر می کند.

به علت ارتباط بسیار پروفیل آبرو دو طرفه با مایعات و ارتعاشات هوایی باید طوری ساخته شود که ورق پروفیل مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و عوامل بیرونی را دارا باشد. روش های رایجی که تا به اکنون برای بالابردن مقاومت پروفیل پیشنهاد شده به شرح زیر است:

  • گالوانیزاسیون کردن ورق
  • استفاده از ورق های روی اندود
  • استفاده از ورق گالوالوم

انواع پروفیل آبرو

انواع پروفیل ابرو

پروفیل آبرو در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک کاربرد و ابعاد خاص خود را دارند. در ادامه به شرح هر کدام می پردازیم.

پروفیل آبرو لندنی

پروفیل ابرو لندنی

در این مدل از پروفیل ها لبه ها شکل فیتیله یا پیچکی دارند اما در بخش پایین U  زاویه دار می شود. پروفیل آبرولندنی یکی از پروفیل هایی است که بیشتر برای پوشش دادن سقف های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر پروفیل های آبرو موجود در بازار شامل آبرو لندنی می شود که البته فرسودگی، خوردگی از معایب اصلی این پروفیل می باشد. این نوع پروفیل گالوانیزه شده تا مقاومت آن در برابر آب افزایش یابد ولی باز هم آسیب و خرابی هایی را به وجود می آورد. به طور معمول لندنی ها با ورق آهنی رنگی یا گالوانیزه ضخیم(3 و 2.5)  تولید می شوند.

 

پروفیل آبرو جعبه ای

پروفیل آبرو جعبه ای

ابن نوع از  پروفیل ها دارای ظاهری جذاب تر از رو لندنی را دارند که در نهایت در سقف های شیروانی رستوران ها یا سازه های گران قیمت، به کاربرده می شود. این پروفیل به طور معمول ضخامتی بیشتر از 0.4 را دارا می باشد و تا حدی نیز مشکل زنگ زدگی و آسیب پروفیل را جبران کرده است. کاربرد این نوع پروفیل به شرح زیر است:

  • انواع سوله
  • ساختمان های صنعتی و تولیدی ها
  • ساختمان های بیمارستان یا خانه بهداشت

 

فیتیله ای

پروفیل آبرو جعبه ای

پروفیل های آبرو فیتیله ای که به آبرو پیچک نیز شناخته می شوند، یکی از قدیمی ترین نوع پروفیل آبرو به حساب می آیند. این اسم با توجه به فیتیله بودن یا شکل پیچک آن لبه های پروفیل انتخاب شده است. در زمان گذشته که ساخت شیروانی به صورت دستی انجام می شد این  نوع پروفیل کاربرد بسیاری داشت. برای متصل کردن این پروفیل ها لبه های فیتیله شده یا پیچک شده را در هم فرو می کردند تا ورق شیروانی ساخته شود. حداکثر ضخامت ورق برای این پروفیل 0.5 میلی متر می باشد. در حال حاضر چون بیشتر از ورق های گالوانیزه برای آبرو به کار گرفته می شود و این ورق ها ضخامتی بالاتر دارند، پروفیل پیچک کاربرد کمتری دارد.

 

ابعاد پروفیل آبرو

 

پروفیل های آبرو در شکل یکطرفه و دوطرفه ساخته شده اند و هر یک از این دو شکل، خاصیت و کاربرد خاص خود را دارند. به طور کل می توان گفت ابعاد آبرو شامل موارد زیر می شود:

  • ضخامت پروفیل آبرو: بین 2 تا 3 میلی متر متغیر می باشد.
  • طول پروفیل آبرو: به طور معمولی 6 متر است.
  • ارتفاع: 16 سانتی متر
  • وزن پروفیل آبرو: ضخامت، طول و وزن این پروفیل مطابق یک طرفه و دو طرفه بودن آن تغییر می کند ولی بیشتر از 70 کیلوگرم است.

لازم به ذکر است بدانید این نوع از پروفیل برای پوشش مختلف از ابعاد و ضخامت های گوناگون تولید می شود.

 

تفاوت پروفیل زد و پروفیل آبرو

پروفیل زد با سطح مقطع انگلیسی تولید شده و پروفیل آبرو، به شکل U است. جالب است بدانید اگر دو پروفیل Z  را به شکل برعکس کنار هم قرار دهید، شکل U ایجاد می شود. در منطقه های پر باران، پروفیل های آبرو بیشتر برای سقف استفاده می شود. به طور کلی بیشتر از پروفیل U استفاده می شود چرا که پیچ و مهره کمتری نیاز است. برای ساخت ستون های مرکب، از پروفیل Z استفاده می شود، زیرا قیمت پروفیل Z مناسب تر است.

نصب آبرو شیروانی

همانطور که می دانید روش های مختلفی برای نصب آبرو وجود دارد. برای نصب آبرو بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید و اگر قصد داشتید خودتان این کار را انجام دهید باید ترتیب مراحل زیر را طی کنید.

  • در مرحله اول باید طول سقف اندازه گیری شود.
  • بعد از آن باید طول قطعات به کاربرده شده را اندازه گیری نمایید تا بدین صورت بتوانید تعداد قطعات را مشخص کنید.
  • بخشی در حدود سی سانتی متر از لبه پشت بام فاصله دارد را علامت بگذارید.
  • بعد از آن باید شیب بام را اندازه بگیرید.
  • در بخش آخر ناودانی، اجزای گوناگونی مثل گوشه و براکت را از طریق دریل و پیچ نصب نمایید.
  • بعد از طریق نردبان قطعه های براکت را از طریق اتصال دهنده به هم متصل نمایید.
  • در همه طول ناودانی، کمی چسب سیلیکون بزنید تا به طور کامل درزگیری شود.
  • قطعه زانو را بعد از اندازه گیری به پایین ناودانی وصل کنید.
  • در نهایت، پایه های صفحات براکتی را به ناودانی وصل کنید.

این گونه می توانید ناودانی شیروانی یا آبرو را خودتان به راحتی نصب کنید.

جمع بندی

در این مقاله به شرح کامل پروفیل آبرو پرداخیتم و دریافتیم که این پروفیل برای سقف های شیب دار مناطق شمالی و در حقیقت انتقال آب و برف روی زمین به کاربرده می شود. ویژگی ضد زنگ بودن برای این نوع پروفیل از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین دلیل برای تولید آن ورق رنگی و گالوانیزه به کاربرده می شود. این پروفیل به سه دسته لندنی، جعبه ای و فیتیله ای تقسیم می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارا می باشد.

 

سوالات متداول

دو پروفیل Z بهتر است یا پروفیل آبرو؟

دو پروفیل Z یک پروفیل آبرو تشکیل می دهد که دارای کاربرد یکسان است اما در این نوع پروفیل پیچ و مهره بیشتری نیاز است.

در پروفیل آبرو از چه ورقی استفاده می شود؟

در این نوع از پروفیل به دلیل جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

در پاسخ به دیدگاه کاربر